وب نوشته های یک میرباقری

مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر

وب نوشته های یک میرباقری

مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر

وب نوشته های یک میرباقری

*** در عصر تکنولوژی باید همگام با زمان گام نهاد... ***
در این وبلاگ تمام تلاش ما این است که تمامی مطالب حاصل ذهن و قلم خودمان باشد نه صرفاً کپی برداری از نوشته های دیگران... هر آنچه پیش آید و می اندیشیم که شاید مفید و نیک باشد می نگاریم به امید آنکه به مذاق مخاطبان گرانقدر خوش آید.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

زنان و بازی های رایانه ای

دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۰۲ ق.ظ

زنان و بازی های رایانه ای

در دنیای امروز که عصر تکنولوژی و فناوری های نوین است شاید کمتر کسی مخصوصاً از قشر جوان و تحصیل کرده، پیدا شود که با این فناوری ها در ارتباط نباشد. در این میان و در بین کسانی که به صورت حرفه ای و مداوم از ابزارهای تکنولوژی مانند: رایانه های شخصی، لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه و ... استفاده می کنند،

عدۀ زیادی وجود دارند که ساعات زیادی از وقت خود را به استفاده از این ابزارها به منظور بازی و سرگرمی اختصاص می دهند. می توان گفت در جامعۀ مدرن امروزی که افراد با ابزارهای تکنولوژی بصورت مستقیم سر و کار دارد و هر سن و قشری را شامل می شود، بازی و سرگرمی جایگاه ویژه ای دارد و اکثریت این افراد حتی برای زمان کوتاهی هم که شده به بازی و سرگرمی از طریق این ابزارها می پردازند.

اما در این عرصه کنسول های بازی که صرفاً برای این امر طراحی شده اند، جایگاه جداگانۀ خود را داشته و از محبوبیت بسیار بالایی در میان قشر نوجوان و جوان برخوردار است که همین استقبال و محبوبیت باعث می شود که شرکت های بزرگ بیش از پیش توجه خود را به این امر معطوف سازند و در صدد تولید کنسول ها و ابزارهای بهتر و به روزتر و همچنین طراحی بازی های هیجان انگیز و خلاقانه که مورد پسند مخاطبان قرار می گیرد، بر آیند.در چنین بازار داغی رقابت بسیار بالاست و این خلاقیت و فکر تازه است که موفقیت شرکت ها و طراحان را تضمین می کند.

نکته اینجاست که شاید تا سالهای پیش استفاده از ابزارهای تکنولوژی به منظور سرگرمی و بازی، بیشتر در بین آقایان رواج داشت و خانم ها علاقۀ کمتری نسبت به این امر نشان می دانند که شاید دلیل این امر عدم وجود بازی های مناسب با سلیقه و روحیۀ خانم ها بوده است. بازی های خشن جنگی و هیجانی نه تنها با روحیۀ لطیف و ظریف زنانه سازگاری چندانی ندارد، چه بسا که آثار بسیار مخرب و ناخوشایندی بر روح و ذهن آنها دارد و به همین دلیل هم معمولاً از این قبیل امور دوری می گزینند.

اما امروزه با توجه به بالا رفتن میزان کاربران زن در دنیای مجازی و همگامی زنان و مردان در بسیاری از عرصه ها، بعضی از شرکت ها به فکر تولید بازی های متناسب با سلیقه و روحیۀ خانم ها، افتاده و در این زمینه دست به خلاقیت و ابداع زده اند که نتایج خوبی را دربرداشته و با اقبال خوبی مواجه گشته است.

بازی هایی که برای قشر زنان  ساخته شده است، بیشتر به جنبه های مثبت و بارز در روحیات این قشر توجه نموده و در پس آنها تحلیل های روانشناسی عمیق و ظریفی نهفته است. اساس این بازی ها آرامش بخشی، سرگرم کنندگی، تولید و شکوفایی و توجه به زیبایی و خلاقیت زنانه است. در این بازی ها اثری از جنگ، کشتار، خون، خشونت، شلیک و تفنگ و... وجود ندارد و عناصر بارز بازی های هیجان انگیز و مردانه پسند جای خود را به عناصر دیگری همچون: آشپزخانه، مواد غذایی، مزرعه، گل، تزئین، کودک، لباس، لوازم آرایشی،پازل و سایر امور روزانه و جالبی داده است که روح و اصل این بازی ها را شکل می دهند.

بازی هایی که در محیط آشپزخانه و با هدف پخت و پز و تولید یک محصول مانند: کیک، پیتزا، ساندویچ، انواع نوشیدنی و ... جریان دارد و یا بازی هایی که در مزرعه و باغچه و به منظور تولید و پرورش گل ها، گیاهان و سبزیجات شکل می گیرد. بازی های جذاب دیگری که جنبۀ آموزشی و احساسی نیز دارد، بازی هایی است که در آن باید از کودکان، نگهداری و مراقبت کرد و کارهای متوالی که یک مادر یا پرستار کودک انجام می دهد، با رویکردی آموزشی صورت می گیرد. بازی هایی هم هستند که مستقیماً با سلایق و علایق خاص زنانه از قبیل: آرایش و لباس و خرید و... سر و کار دارند که در اکثر این بازی ها نوعی روند آموزشی- سرگرمی وجود داشته و فرد در طی بازی ضمن سرگرمی و لذت بردن از بازی، چیزهایی را می آموزد. همچنین بازی های فکری که در آن سنجش هوش و اندازه گیری ضریب هوشی محور اصلی بوده و کاربر باید به حل پازل ها و معماها بپردازد نیز در میان زنان از استقبال خوبی برخوردار بوده و آنها از چنین بازی هایی لذت می برند.

بنابر این طبق آنچه گفته شد، با توجه به رشد فزایندۀ کاربران زن در دنیای مجازی، شاهد رقابت، سرمایه گذاری و تمرکز شرکت های بزرگ در این زمینه هستیم. آنچه مسلم است موفقیت در این حوزه نیازمند کار علمی و بنیادی با تکیه بر پژوهش و نیازسنجی واقعی بر پایۀ علم روانشناسی بوده و تولید صرف با هدف کسب درآمد و سود  نمی تواند ضامن موفقیت باشد. برای مثال در این میان شرکت آلمانی Intenium یکی از بزرگترین شرکت هایی است که در سالهای اخیر تمرکز خود را بر روی طراحی و تولید بازی برای زنان معطوف ساخته است. نکتۀ قابل توجه اینجاست که از میان 90 پرسنل این شرکت 18 نفر آن زن هستند و این امر را می توان حاصل یک تفکر عمیق و برنامه ریزی شده برای درک بهتر نیازهای مشتریان و ساخت محصول متناسب توسط افرادی که خود جزئی از جامعۀ هدف می باشند، دانست. آنها وقت خود را صرف نیازسنجی و در نتیجه تولید آگاهانه و جلب رضایت مشتریان خاص نموده و روز به روز به تولیدات بیشتر و موفقیت بهتری دست می یابند. در آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر زنان روز به روز بیشتر به تکنولوژی و بازی های رایانه ای روی می آورند و این امر در گزارش «انجمن نرم‌افزارهای سرگرمی تعاملی» آلمان مشهود است که اظهار دارد: "از میان ۲۵ میلیون نفری که در آلمان به صورت منظم با بازی‌های رایانه ای سرگرم می‌شوند، ۱۱ میلیون نفر زن هستند."

لازم به ذکر است که با عنایت و توجه به ساختار اجتماعی، فرهنگی و دینی کشور عزیزمان ایران و روحیات خاص بانوان این مرز و بوم، نیاز به تولید بازی های متناسب با روحیات دختران و زنان ایرانی از سوی شرکت های داخلی هرچه بیشتر احساس می شود، پیش از آنکه برخی بازی های خارجی و با ساختارهای خاص غربی و مغایر با فرهنگ ایرانی بر روح و ذهن دختران و زنان ایرانی آثار مخرب و جبران ناپذیری برجای نهد. اهمیت این امر با بررسی آمار تعداد کاربران زن ایرانی و میزان بانوان تحصیل کرده و دانشجو به خصوص در رشته های گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات و گرایش روز افزون بانوان ایرانی به تکنولوژی و علوم مهندسی،بیشتر به چشم می خورد.

امید است که متخصصان و تولیدکنندگان ایرانی نیز به این امر مهم توجه نموده و همگام با سیر تحولی دنیای تکنولوژی گام بردارند که البته این امر نیز مستلزم حمایت و همیاری همگانی می باشد.

نظرات (۱)

با این وضعی که شبکه های اجتماعی بوجود آوردن دیگه مرداهم حوصله بازی ندارن :((
من یادم رفته آخرین بازی که کردم چی بود فکر کنم ماریو بود D:
راستی قلم زیبایی دارید :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی