وب نوشته های یک میرباقری

مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر

وب نوشته های یک میرباقری

مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر

وب نوشته های یک میرباقری

*** در عصر تکنولوژی باید همگام با زمان گام نهاد... ***
در این وبلاگ تمام تلاش ما این است که تمامی مطالب حاصل ذهن و قلم خودمان باشد نه صرفاً کپی برداری از نوشته های دیگران... هر آنچه پیش آید و می اندیشیم که شاید مفید و نیک باشد می نگاریم به امید آنکه به مذاق مخاطبان گرانقدر خوش آید.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

اندر حکایات طراحی وب سایت!

چهارشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱ ق.ظ

طراحی وب سایت

مطلبم امروز در مورد طراحی سایت و قیمت و کیفیت سایت های طراحی شده توسط شرکت ها یا افراد مختلف توی ایران هستش .

خوشبختانه یا متأسفانه الان توی کشور ما تعداد افراد و شرکت هایی که در زمینۀ طراحی وب فعالیت می کنند خیلی زیاده و به اصطلاح دست زیاد شده!

اینکه تعداد افراد متخصص و حرفه ای زیاد باشه اصلاً چیز بدی نیست و اتفاقاً خیلی هم عالیه و باعث ایجاد فضای رقابتی میشه. اما اینکه هر کسی شب بخوابه و صبح پاشه تصمیم بگیره که وب سایت طراحی کنه و وارد بازار کار بشه اونم بدون داشتن دانش کافی و صرفاً برای کسب درآمد، نمیتونه چیز چندان جالبی باشه!

طراحی وب فقط ساختن یه سایت و اجزای اون از طریق کپی کردن چند تا سورس و کد و ماژول نیست. بحث فنی و تکنیکی و به طور کلی برنامه نویسیش یه مقولست و بحث طراحی گرافیک و ظاهر سایت یه  مقولۀ دیگه!

الان طوری شده که هرکسی با دانش کم وارد بازار کار میشه و مشتری رو با روش های مختلف بازاریابی جلب می کنه و با استفاده از ابزارهای مختلف و به هر طریقی که هست یه سایت براش آماده می کنه و تحویل مشتری میده که اگر مشتری بنده خدا چشم و گوش بسته باشه و چیز چندانی هم سرش نشه خیلی هم کیف می کنه و به به و چه چه راه میندازه که عجب سایت خفنی! حالا بماند که تو بحث هزینه و قیمت هرچقدر تیغش بِبُرّه از مشتری میگیره و این مسأله هم الان خودش نوعی هنر تلقی میشه؛ (هنر تیغیدن!)

نبودن یک نرخ و تعرفۀ ثابت برای طراحی وب و در کل برنامه نویسی و خیلی از کارهای حوزۀ فناوری اطلاعات در ایران باعث شده که نوعی هرج و مرج و بی قانونی توی بازار ایجاد بشه و هیچ معیاری برای سنجش کار وجود نداشته باشه.

برای اثبات این موضوع هم می تونید برای نمونه با چندین شرکت مختلف طراحی وب، تماس بگیرید و ازشون قیمت طراحی یک وب سایت با خصوصیات مدنظرتون رو بپرسید. در کمال ناباوری مشاهده می کنید که با قیمت های کاملاً متفاوتی روبرو میشید و محدودۀ قیمت ها زمین تا آسمون با هم فرق دارن. در ضمن هر کدوم از شرکت ها هم از کار خودشون کلی تعریف می کنند و میگن که کارشون با همه جا فرق داره و پشتیبانیشون عالیه و... . اینجاست که شما به عنوان مشتری شدیداً سردرگم میشید و مات و متحیر می مونید که کدوم شرکت رو برای اجرا و طراحی وب سایتتون انتخاب کنید.

مشورت و تحقیق و بررسی

این وسط چندین حالت و گروه کلی وجود داره که میشه یک تقسیم بندی براشون تعریف و ایجاد کرد:

  •  شرکت هایی که کار خوب یا متوسطی رو با کدنویسی اختصاصی ارائه میدن با قیمت نسبتاً مناسب و طراحی قابل قبول.
  •  شرکت هایی که معمولاً از سیستم های مدیریت محتوای متدوال(CMS) و open source استفاده می کنند که در این بین هم دسته بندی های مختلف وجود داره... شرکت هایی که برای سیستم مدیریت محتوا از قالب ها و افزونه های رایگان استفاده می کنند و تغییرات خاصی هم در حالت پیش فرض اعمال نمی کنند. اما حالت دیگه شرکت هایی هستند که از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند اما برای ظاهر سایت و اختصاصی کردن افزونه ها وقت میگذارند و قالب اختصاصی و سفارشی رو برای مشتری طراحی می کنند و حتی در بعضی موارد هم با دستکاری در هستۀ اصلی، خود سیستم رو  برای شرکت خودشون بومی می کنند.
  • گروه بعدی رو شرکت هایی تشکیل میدن که بیش از هر چیز شهرت و آوازۀ خوبی دارند و از طریق تبلیغات و یا روابط فردی و سازمانی بازار خوبی برای خودشون بهم زدن و به نوعی ایجاد برند کردند و قیمت های خیلی بالا و نجومی هم برای طراحی یک وب سایت ارائه میدن  اتفاقاً خیلی از مدیران و مشتریان بزرگ به همین دلیل به اونها سفارش کار میدن، چون فکر میکنن هرچی گرونه حتماً خیلی خوب و با کیفیته!...
    جالب اینه که در بسیاری موارد کیفیت کار این شرکت های برند شده خیلی عالی و مطلوب هم نیست و صرفاً اسم و تبلیغات هستش که کارشون رو خاص و مطرح کرده و مشتری برای اینکه کارش رو باکلاس جلوه بده به این شرکت مراجعه می کنه.
  • دستۀ بعدی افرادی هستند که به صورت شخصی کار می کنند و به شرکت خاصی وابسته نیستند که اصطلاحاً به اونها freelancer گفته میشه. در بین این دسته هم افراد متبحر و ماهر وجود داره و هم افراد تازه کار و مبتدی و همین مسأله مخصوصاً توی ایران بازار و سطوح قیمت رو تحت شعاع قرار داده. چون بین این افراد خیلی ها هستند که تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارند و یا به صورت کاملاً تخصصی فعالیت نمی کنند و همونطور که قبلاً گفتم فقط برای کسب درآمد به این حیطه وارد شدند. خیلی از این افراد مخصوصاً در ابتدای فعالیتشون حاضرند با پایین ترین قیمت کار رو برای مشتری انجام بدن تا هم نوعی تبلیغات محسوب بشه و هم برای فعالیت های آیندشون رزومه و نمونه کار داشته باشند. مشتری عادی و ناآگاه که خیلی از کیفیت کار سر در نمیاره از این گروه استقبال می کنه و وقتی قیمت های عجیب و پایین این افراد رو با قیمت برخی شرکت ها مقایسه می کنه پیش خودش فکر می کنه که یک موقعیت استثنایی نصیبش شده و باید ازش استفاده کنه.

قرارداد همکاری

نکتۀ مهمی که خیلی باید بهش توجه بشه اینه که کیفیت فنی سایت اعم از سرعت لود، امنیت، بهینه بودن و Seo و همچنین گرافیک مناسب که در زمان طراحی و پیاده سازی ارزش دارن، باید بررسی و برای انتخاب لحاظ بشه اما بحث پشتیبانی فنی بعد از تحویل کار موضوع مهمی هستش که خیلی ها نسبت به اون بی توجه هستند و در زمان بررسی و انتخاب طراح سایت بهش دقت نمی کنند. خیلی از گروه هایی که در بالا بهش اشاره کردیم ممکنه پشتیبانی خوبی ارائه ندن و بسیار دیده شده که بعد از تحویل وب سایت و تسویه حساب دیگه به تماس های مشتری پاسخ داده نمیشه و یا در ازای پاسخگویی هزینه های بالایی طلب میشه و اینجاست که اگر مشتری کوچکترین سوال یا مشکلی براش پیش بیاد سردرگم میشه .

بنابر این آدم باید حواسش رو خوب جمع کنه و تمام جوانب کار رو بسنجه و بعد سفارش بده و هزینه کنه چون اگر انتخابمون درست نباشه در آینده مشکلات زیادی رو می تونه برامون ایجاد کنه. به صورت اجمالی هم بگم که برای اطلاع از کیفیت کار یه شرکت یا طراح بهتره چندتا از نمونه کارهاشون رو بررسی کنید و با مشتری های قبلیشون صحبت کنید و نظرشون رو بپرسید. خودتون هم حتماً قبل از سفارش کار و عقد قرارداد با اون شرکت، درمورد همۀ جوانب کار سؤال کنید و کوچکترین احتمالات رو هم در نظر بگیرید تا بعداً مشکلی پیش نیاد و بتونید به نتیجۀ مطلوبتون دست پیدا کنید.

امیدوارم موفق باشید و همیشه قبل از هرکاری همه چیز رو بسنجید تا از خطاها و مشکلات احتمالی پیشگیری کنید و تو مسیری که گام برمی دارید پیشرفت داشته باشید و به موفقیت های خوبی برسید.

شاد و سلامت باشید...

 

نظرات (۵)

سلام
از اینکه حرف دل ما مهندسین و متخصصین مظلوم نرم افزار رو زدید بی نهایت ممنونم
ضمنا من چند ماه پیش گروهی در فیسبوک راه انداختم که یک جنبش کاملا دوستانه و غیر سیاسی هست و از یزرگان مملکت تقاضامند یررسی و نظام مندی مهندسین کامپیوتر خصوصا نرم افزار هست.
خوشجال میشم مطالعه بفرمایید و اگه خوشتون اومد اونجا عضو بشید و کامنت بذارید! اونجا جای خوبی برای گذاشتن لینک بلاگ شماست چون با هم یک هدف واحد داریم
حتما سر بزنید و عضو بشید من حاضرم شما رو ادمین افتخاری هم بکنم تا گروه رو از خودتون بدونید
متاسفانه ما در ایران برای همه مهندسین مختلف سازمان نظام داریم و هرکس بخواد خونه بسازه باید امضای مهندس عمران رو بگیره اما سازمان نظام مهندسی برای مهندسین نرم افزار و قیمت گذاری و تخصص گرایی در این حوزه نداریم

پاسخ:
سلام
ممنون از نظر  و لطف شما...
خوشحال میشم که نوشته هام به درد دوستان بخوره و طبعاً در زمینۀ کمک به دوستان هم کیش و هم رشته اگر کمکی از من بر بیاد دریغ نمی کنم.
بله متأسفانه این مشکلات هست و در زمینۀ شغلی ما هرج و مرج زیادی وجود داره و همه خودشون رو در زمینۀ کامپیوتر متخصص میدونن.
امیدوارم شاهد رشد و تعالی و نظام مندی در این زمینه باشیم و زمینۀ موفقیت برای افراد متخصص و لایق فراهم بشه
با آرزوی موفقیت برای شما
آدرس شما رو در گروه گذاشتم اما در عوض شما هم اونجا پست زیاد بنویسید ها :)
خوب بود...بهتره بیاین سمت شیرپوینت...چون تقریبا کار رو راحت تر کرده
پاسخ:
بله اینروزا بحثش خیلی داغه

مطلب خوبی بود. گاهی اوقات پیش اومده که من دیدم توی پیشنهادها کسی حاضر شده با 12هزارتومن یک سایت طراحی کنه!!

در مورد قیمت قبلا تعیین شده. برای طراحی رابط کاربری و بطور کل گرافیک وبسایت می تونید به وبسایت انجمن طراحان گرافیک برید و قیمت های سال جدید رو مشاهده کنید. نرخ مصوب صنف هست. اما برای برنامه نویسی نیست.

پاسخ:
خواهش می کنم.ممنون
این نرخ های انجمن طراحان گرافیک خیلی معقول به نظر نمیرسه... درمورد بعضی چیزا نجومیه... با نرخ بازار همخوانی نداره.
درمورد برنامه نویسی و کارای دیگم تو سایت صنف رایانه یه سری تعرفه وجود داره که البته اوناهم خیلیاش با نرخ بازار مطابقت نداره و تو خیلی چیزا بیش از حد بالا و نجومی حساب شده. البته ما که بدمون نمیاد پول بیشتری بگیریم ولی کیه که بده!... مشتری ها همینجوریش همش می نالن و چونه می زنن!!
  • محمد رعیت پیشه
  • متاسفانه مشکل ما شده جهل مرکب،
    سامانه طراحی کردی، بعد چند ماه تحلیل و دیزاین و ... موقع نمایش طرف (دکتر هم هست!) میگه خیلی خوبه فقط یه آیکون !! هم بزارید اینجا که این فرم ها رو هم بگیره . :|
    پاسخ:
    بله... اماان و صد امان از دست اینجور مشتری ها... دوست ندارم به کسی توهین یا جسارت کنم ولی این دکتر جماعت(پزشک) بیشتر از هر قشری تو زمینۀ کاری ما حرص درآر و رو اعصابن!.. اطلاعات کم و ادعا و انتظارات بی نهایت!!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی